MUARA SUNGAI SONGSANG

Sekitar Tahun 1780an, Penduduk dari sekitar Kg Berhala Gantang telah meneroka Sungai Semantan untuk mencari bijih timah, emas dan hasil hutan dengan memudiki Sungai Semantan. Selain mencari hasil, penduduk juga telah membuka perkampungan di tebing sungai seperti Kg Songsang, Kg Gantok, Kg Sg Dingin, Kg Chatin hingga ke Kg Janda Baik....

SELAMAT DATANG

Pengunjung laman blog dialu alukan untuk menyumbang berita dan pendapat untuk kebaikan bersama..

MADAH BULANAN

" ILTIZAM UNTUK KEMAKMURAN MUKIM"

Cari Blog Ini

Madah Januari 2011 : " Gagal Merancang Bermakna Merancang Untuk Gagal.."

Khamis, 10 Februari 2011

BANJIR DI MUKIM SONGSANG

Padang Bola Kg Gantok

Tok Penghulu bersama krew sukarelawan melawat Kg Lompat

Muara Sungai Songsang

Menara Pemantau Banjir di Kg Lompat

Penghantaran Bantuan Bekalan Banjir ke Kg Gantok

Syukur kehadrat Allah SWT atas limpah RahmatNya, Mukim Songsang terselamat dari musibah banjir yang serius baru baru ini. Jika sebelum ini, Kg Lompat dijadikan 'penanda aras' mengenai tahap bencana banjir, tahun ini status air tidaklah serius dan tiada sebarang rumah kediaman yang dinaiki air.

Walaubagaimanapun terdapat beberapa jalan kampung yang terputus hubungan dan tidak dapat dilalui oleh kenderaan ringan. Tindakan pihak Kerajaan menyediakan jalan keselamatan / jalan alternatif telah membantu penduduk.

Juga dicadangkan agar lokasi jalan yang mudah dinaiki air ini dinaik taraf dengan kerja kerja penambakan jalan atau mengalih laluan yang lebih tinggi.

Pentadbiran Mukim Songsang merakamkan jutaan terimakasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak secara langsung membantu kebajikan masyarakat. Bekalan bantuan banjir juga sempat diagihkan kepada lebihkurang 40 buah rumah yang terputus hubungan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan